گزارش مصاحبه با پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت اموزش و پرورش ۱۶/۸/۱۳۹۱

رئيس مركز تيز هوشان « شهيد بهشتي » استان ايلام :مركز استعدادهاي درخشان استان ايلام از نظر علمي آموزشي برنامه محور و از سطح بالايي برخوردار است


اين دبيرستان در سال 74 با 120 دانش آموز در مقطع تحصيلي را هنمايي تاسيس و در حال حاضر داراي 406 نفر دانش آموز در دو مقطع را هنمايي و دبيرستان در پايه هاي اول تا چهارم در رشته هاي رياضي فيزيك و علوم تجربي بوده كه بيشترين آمار دانش آموزي را در بين دبيرستان هاي استان دارد.

به گزارش اداره روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش استان ايلا م « عادل واسطي » رئيس مركز تيز هوشان شهيد بهشتي استان ، در گفتگو با روابط عمومي اين اداره كل با بيان اينكه مركز استعدادهاي درخشان استان از نظر كيفيت آموزشي از جمله مراكز برتر كشور بوده گفت : مركز استعدادهاي درخشان استان ايلام برنامه محور و از نظر علمي آموزشي در سطح بالايي قرار گرفته بنحوي كه امروز بعنوان يكي از مراكز برتر علمي در سطح استان و كشور مطرح است  وي افزود : اين دبيرستان در سال 74  با 120 دانش آموز در مقطع تحصيلي را هنمايي تاسيس  و در حال حاضر داراي 406 نفر دانش آموز در دو مقطع را هنمايي و دبيرستان  در پايه­هاي اول تا چهارم در رشته­هاي رياضي فيزيك و علوم تجربي بوده كه بيشترين آمار دانش­آموزي را در بين دبيرستان­هاي استان  دارد. رئيس مركز استعداد هاي درخشان استان ايلام در بخش ديگر سخنان خود ملاك برتري اين مركز آموزشي را وجود كادر آموزشي زبده دانست و تصريح كرد : به كارگيري دبيران بسيار مجرب آموزش و پرورش استان ايلام كه اغلب از اعضاي هيات علمي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي در استان مي باشند  سبب شده تا اين دبيرستان از دبيرستان­هاي برتر استان ­باشد. عادل واسطي خاطر نشان كرد :  اين مركز آموزشي  به افتخارات و موفقيت­هاي بسيار چشمگير و بزرگي از جمله قبولي در المپيادهاي علمي كشوري و مسابقات علمي، فرهنگي، هنري و ورزشي نائل شده­ است كه تعداد زيادي از دانش آموزان و مسئولين دبيرستان مورد تشويق و تقدير اداره آموزش و پرورش شهرستان ، اداره كل آموزش و پرورش استان و مسئولان وزارت آموزش و پرورش  قرار گرفته­اند بنحوي كه مقام دوم كشور در نانو مختص اين مركز آموزشي است . رئس مركز تيز هوشان شهيد بهشتي استان ايلام ادامه داد : با برنامه ريزي نظام مند و تعامل خاصي كه مديريت اين مركز با مسئولين و بويژه اولياي دانش آموزان دارد تحولات بسيار بزرگي در اين دبيرستان به وجود آمده است كه منجر به جذب دانش آموزان نخبه و مستعد زيادي در كنار به كارگيري دبيران بسيار مجرب و كار آزموده جهت تدريس شد ه است و  به همين دليل افتخارات بزرگي در حوزه هاي علمي ، آموزشي و پژوهشي  نصيب اين دبيرستان شده است . عادل واسطي به وجه تمايز اين مركز با ساير مدارس اشاره و در توضيحات خود افزود : مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان كه در گذشته سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان يا اختصاراً سمپاد ناميده مي شد، مركزي است وابسته به وزارت آموزش و پرورش كه با هدف شناسائي و پرورش استعدادهاي درخشان كشور در سطوح مختلف تحصيلي فعاليت دارد. اين مركز با اولويت بخشي به ارزشهاي والاي اسلامي و انساني سعي در تقويت بنيه علمي دانش آموزان مدارس وابسته را داشته و در تلاش است تا بستري مناسب جهت پرورش و شكوفايي استعدادهاي درخشان ،فراهم نمايد. و به همين دليل سطح آموزش در مدارس تحت نظر آن ، فراتر از مدارس معمولي بوده و دانش آموزان علاوه بر فعاليتهاي آموزشي مشابه ساير مدارس و شركت در فوق برنامه هاي مختلف ، بايد كتابها و جزوات اختصاصي سمپاد را فرا گرفته و در آزمونهاي هماهنگي كه توسط اين مركز برگزار مي شود ، شركت نمايند.ودبيرستان استعدادهاي درخشان شهيد بهشتي ايلام  نيز ، يكي از مدارس وابسته به سمپاد ميباشد  كه در خدمت دانش آموزان مستعد استان بوده ود ر اين راستا ارائه خدمات مي نمايد . وي در ارتباط با شرايط ورود و چگونگي ادامه تحصيل در اين مركز اظهار كرد : دانش آموزان كلاس سوم راهنمايي كه معدل كلاس دوم راهنمايي آنان 19 و بالاتر مي باشد ، مي توانند در آزمونهاي ورودي اين آموزشگاه شركت نمايند. آزمون  در گذشته دو مرحله اي بوده ولي اخيرا   بصورت يك مرحله ي برگزار مي گردد و همچنين براي ادامه تحصيل و ابقاء در اين آموزشگاه ، نبايد معدل سالانه ي آنها كمتر از 14 بوده و در هيچ درسي نمره ي سالانه ي كمتر از 12 داشته باشند. در غير اين صورت به مدارس عادي هدايت مي شوند. رئيس مركز تيز هوشان استان ايلام به امكانات آموزشي مركز اشاره و گفت : مركز آموزشي شهيد بهشتي استان ايلام علاوه بر فضاهاي آموزشي مختلف از امكاناتي همچون - آزمايشگاه هاي فيزيك و شيمي ، كارگاه كامپيوتر و اينترنت پر سرعت (ADSL) ، سالن سرپوشيده ورزشي ،نمازخانه ، كتابخانه و سالن مطالعه به استعداد 24 هزار جلد كتاب ، سالن امتحانات ، سامانه  اطلاع رساني وضعيت تحصيلي دانش آموزان ،  اتاق تكثير ، نرم افزارهاي مختلف كمك آموزشي و مديريتي ، و وسايل كمك آموزشي مختلف ديتا پروژكتور و . . .  بر خوردار است . وي در ادامه توضيحات خود به تشريح فعاليت هاي مركز در ابعاد آموزشي، پرورشي ، ورزشي و فوق برنامه پرداخت و مهمترين شاخص هاي عملكردي را اينگونه بيان كرد : در حوزه ي فعاليت هاي آموزشي ، دانش آموزان اين مركز با بهره مندي از برترين و توانمندترين اساتيد و دبيران استان ، علاوه بر فعاليتهاي متداول و تكميلي آموزشي ، از خدمات آموزشي زير نيز بهره مند شده اند برگزاري همايشهاي علمي و آموزشي (همايش رقابتهاي نوين علمي ، ، همايش آشنايي با المپياد كه هر ساله برگزار مي گردد ، برگزاري كلاسهاي آمادگي المپياد ، برگزاري كلاسهاي رباتيك و اعزام تيمهاي رباتيك مدرسه به مسابقات كشوري ،برگزاري كلاسهاي آمادگي كنكور ، برگزاري كلاسهاي كامپيوتر ، برنامه نويسي ، برگزاري اردوهاي علمي آموزشي ، برگزاري كنكورهاي آزمايشي و آزمونهاي جامع ، برگزاري آزمونهاي آمادگي المپياد (پيش المپياد) ،حمايت از طرحهاي پژوهشي دانش آموزان با مشاركت اساتيد دانشگاه و مراكز علمي پژوهشي ، برگزاري كارگاه هاي آموزشي مختلف ،تهيه و تكثير سي دي هاي آموزشي مختلف و ارائه آنها به دانش آموزان ،و  تهيه ي مجلات تخصصي براي تمامي دانش آموزان . واسطي در ادامه برنامه هايي همچون  اقامه ي نماز جماعت ،برگزاري مراسم صبحگاهي ، برگزاري مراسم شادي در مناسبتهاي ملي و مذهبي ، برگزاري مراسم عزاداري ائمه ي اطهار ،5- جلسات قران مجيد و راه اندازي كلاسهاي آموزشي قران و تربيت چهره هاي قرآني در بين دانش آموزان وداراي رتبه كشوري در اين راستا ،اجراي مسابقات چندگانه ، برگزاري اردوهاي چندگانه به شهرهاي مختلف ،برگزاري جلسات پاسخگويي به سوالات شرعي با حضور مبلغين و علماي مذهبي را از عمده فعاليت هاي پرورشي مركز دانست وي در خصوص فعاليت هاي ورزشي دانش آموزان گفت : آماده ساختن دانش آموزان جهت شركت در مسابقاتي كه در سطح منطقه يا سمپاد انجام مي شودو همچنين  مسابقات داخلي با حضور كليه ي كلاسها در رشته هاي فوتبال ، واليبال ، بسكتبال و شطرنج در حوزه ي تربيت بدني و سلامت در مركز اجرا مي شود . ريئس مركز استعدادهاي درخشان استان ايلام در خاتمه به چگونگي اجراي فعاليت هاي فوق برنامه ي مركز اشاره و افزو دند : در اين زمينه فعاليت هاي برنامه ريزي شده با كار كارشناسي خوبي انجام ميگيرد كه به اجمال به برخي از اين فعاليت ها اشاره مي گردد ، برگزاري جلسات مستمر اوليا با مربيان ،برگزاري جلسات ماهانه ي دبيران ، تجزيه و تحليل وضعيت تحصيلي دانش آموزان در سطوح مختلف (فردي ، كلاسي ، مدرسه اي ، منطقه اي و كشوري) و صدور كارنامه ي ويژه ي پيشرفت تحصيلي و ارائه ي آن به اوليا و دانش آموزان ،ارتباط مستمر با مراكز علمي و آموزشي موفق و استفاده از تجربيات آنها بعنوان نمونه اعزام دانش آموزان به دانشگاههاي امام صادق ، صنعتي شريف و دانشگاه صنعتي اصفهان ،  هدايت دانش آموزان علاقمند جهت شركت در مسابقات پژوهشگران جوان سمپاد و جشنواره ي خوارزمي و برگزاري جلسات ديدار اولياي دانش آموزان با دبيران .

 

 

+ نوشته شده توسط مدیر وبلاگ در سه شنبه شانزدهم آبان 1391 و ساعت 11:17 |